Daniel Kötter

***english below***
 

Daniel Kötter ist ein international tätiger Filmemacher und Musiktheater-Regisseur. Seine Arbeiten changieren zwischen verschiedenen medialen und institutionellen Kontexten und verbinden Techniken des strukturalistischen Experimentalfilms mit performativen und dokumentarischen Elementen. Sie wurden weltweit auf zahlreichen Film- und Videokunstfestivals, in Galerien, Theatern und Konzerthäusern gezeigt. Zu seinen Hauptwerken zählen die experimentellen Videokonzertperformances Falsche Freizeit (2010), Freizeitspektakel (2010), Fernorchester (2012, alle mit Hannes Seidl), die Mehrkanal-Trilogie Arbeit und Freizeit (2009-2011) sowie die Film-, Performance- und Diskursreihe state-theatre über die Bedingungen des Performativen in den Städten Lagos, Teheran, Berlin, Detroit, Beirut, Mönchengladbach (2009-2014 mit Constanze Fischbeck). Von 2013-2016 entwickelte er gemeinsam mit Hannes Seidl die Musiktheater-Trilogie Ökonomien des Handelns: KREDIT, RECHT, LIEBE. Zur Zeit arbeitet er u.a. mit dem Kurator Jochen Becker (metroZones) an dem Recherche-, Ausstellungs- und Filmprojekt CHINAFRIKA. Under Construction. (2014-2018)

www.danielkoetter.de
www.state-theatre.de
http://katalog.danielkoetter.de
 
***

 

Daniel Kötter is a director and video artist whose work oscillates deliberately between different media and institutional contexts, combining techniques of structuralist film with documentary elements and experimental music theater. It was shown in numerous galleries, video festivals, concert halls and theatres all over the world.

Between 2008 and 2011, he developed the video-performance trilogy Arbeit und Freizeit.

His music theatre performances in collaboration with composer Hannes Seidl are shown at numerous international festivals. Between 2013 and 2016 they developped the trilogy Ökonomien des Handelns: KREDIT, RECHT, LIEBE.

Kötter's series of films, performative and discursive work on urban and socio-political conditions of theatre architecture and performativity has been under development between 2009 and 2015) under the title state-theatre: Lagos/Teheran/Berlin/Detroit/Beirut/Mönchengladbach (with Constanze Fischbeck).

His film and text work KATALOG was shot in twelve countries around the mediterranean sea portraying sites and practices related to the definition of the public sphere. It was presented at the Venice Biennal for Architecture (2013/14).

He is currently working with curator Jochen Becker (metroZones) on the research, exhibition and film project CHINAFRIKA. Under Construction. (2014-2018)

www.danielkoetter.de
www.state-theatre.de
http://katalog.danielkoetter.de