Daniel Kötter

state-theatre #2 TEHRAN

experimental documentary

***awarded "best german experimental film" @ emaf Osnabrück 2012***

 

http://www.state-theatre.de/

 

Daniel Kötter/ Constanze Fischbeck

state-theatre #2 TEHRAN

24'

experimental documentary

 

***english below***

Das griechische Wort „Theater“ bezeichnet zuerst den Ort, die Architektur der Darbietung und weniger das Dargebotene. Eine Theaterarchitektur repräsentiert auch nach Jahrzehnten und Jahrhunderten die Ordnung ihrer Entstehungszeit. Der geometrische Raum der Architektur steht gegen den anthropologischen Raum ihres Gebrauchs.   

 

Fallstudie 2: TEHERAN
Die Vahdat Halle Teheran war Irans erstes und einziges Opernhaus. Der Zuschauerraum des 1966 vom Shah-Regime in Auftrag gegebenen Baus ist der Wiener Hofoper nachempfunden, die Ornamente dagegen wiederholen die Formensprache von Persepolis, der zentralen Repräsentationsarchitektur des Persischen Reiches. Seit der Islamischen Revolution 1979 finden in der Vahdat Halle keine Opern- und Ballettaufführungen mehr statt. Ein Archiv der vorrevolutionären Zeit existiert nicht. Seit 2006 verfügt das Theater über ein System von Schwenk- und Neigekameras zu Dokumentationszwecken.
Zoom Out: das ehemalige Werkstattgebäude der Vahdat Halle. Regisseur Behrooz Gharibpour ersetzt den Opern-Sänger durch eine Puppe durch einen Dichter durch sich selbst.
Zoom Out: Dach im Norden Teherans. Sara Reyhani, virtuelle Tänzerin, imaginiert die Blick-Regime verschiedener unsichtbarer Bühnen.

 

***

The word 'theatre' (theatron in greek) refers first and foremost to the place and architecture of a performance, rather than to what is being performed. Even after centuries, a theatre’s architecture represents the visual order from which it emerged: the possibilities for artistic production are historically conditioned. The geometrical space of architecture is pitted against the anthropological space of its use.

 

2nd case study: TEHRAN
The Tehran Vahdat Hall was Iran's first and only classical opera and ballet house.
Commissionedin 1966 by the Shah's regime, the main hall resembles Vienna State Opera.
Its ornaments reiterate the forms of Persepolis, the central representative architecture of the ancient persian Empire.
For 13 years the hall hosted the classical ballet and opera repertoire though
the official archive of Vahdat Hall does not keep any records of that period.
Zoom Out: Since the Islamic Revolution in 1979 no opera and ballet performances have taken place in Vahdat Hall.
Zoom Out: Sara Reyhani, trained as a dancer, was featured as a soloist in the first performance of so called 'rhythmic movement' on the stage of Vahdat Hall in 1999.
Zoom Out: In 2004, due to a private initiative, the former workshops of Vahdat Hall were turned into a puppet theatre: Ferdosi Hall is the only stage for opera production in Iran nowadays.
There are currently no plans to return Vahdat Hall to its originally intended use as a ballet and opera house.