Daniel Kötter

state-theatre #4 DETROIT

experimental documentary

http://www.state-theatre.de/

Daniel Kötter / Constanze Fischbeck

state-theatre #4 DETROIT

2012, HD, 52'

with Janet Anderson, Jessica Care Moore, Kate Daughdrill, Mike Hauser, Dan Pitera, David Rambeau

FP 26 april 2012, Detroit Film Theatre

http://www.dia.org/auxiliaries/event.aspx?id=3102&iid=&aux_id=14&cid=100

14 may 2012, sophiensaele Berlin

http://www.sophiensaele.com/produktionen.php?IDstueck=978

***english below***
 
Detroit, einst Amerika’s blühendes Zentrum der Autoindustrie und Theatermetropole, ist heute auf ein Drittel der einstigen Bevölkerungszahl geschrumpft. Der ehemalige Raum des Theaters wird zur Allegorie der urbanen Krise, umgekehrt wird ehemals privater Raum zum öffentlichen Verhandlunsgraum, das Theater ist die Stadt selbst.
 
Vor der ruinösen Kulisse des ehemaligen Michigan-Theaters, heute Parkhaus eines Bürogebäudes, inszeniert die Kamera die Verbindungslinien zwischen sechs exemplarischen Räumen, zwischen sechs Detroitern.
„...we’re sort of talking about Detroit in a way that it itself is a theatre, that it itself is the object to behold.“
 
state-theatre ist eine sechsteilige Reihe von experimentellen Dokumentarfilmen über die städtebaulichen Bedingungen des Performativen anhand der sechs Fallstudien Lagos, Tehran, Berlin, Detroit, Beirut und Mönchengladbach.
state-theatre untersucht jene Orte, die ihrem unmittelbaren gesellschaftlichen Funktionszusammenhang entkleidet sind. Verlassene Orte, Baustellen, um- und ungenutzte Gebäude; urbane Leerstellen, ursprünglich konzipiert als Orte der Versammlung.
 
***
 
Detroit, once America’s center for auto-industry and theater, was shrinking to a third of its population. What used to be the space for theatrical presentation, nowadays presents the urban crisis. What once was private space became public open space for societal negotiation. The city became a theater itself.
 
In front of the backdrop of former Michigan theater, today a parking garage for the adjacent office building, the film stages the performative discourse of six locations, six neighborhoods, and six Detroiters: „...we’re sort of talking about Detroit in a way that it itself is a theater, that it itself is the object to behold.“
 
state-theatre is a series of six experimental documentaries that explore urban conditions for performance based on six case studies in Lagos, Tehran, Berlin, Detroit, Beirut and Mönchengladbach.
 

state-theatre departs from places that have shed their apparent societal functions: deserted areas, construction sites, unused or reinterpreted buildings – empty spaces in the urban fabric, places that were originally meant as allegoric gathering places: theaters.